Бази даних.  Систе́ма управління ба́зами да́них
(конспект)
База даних (скорочено — БД) — впорядкований набір логічно взаємопов'язаних даних, що використовуються спільно та призначені для задоволення інформаційних потреб користувачів. Головне завдання БД — гарантоване збереження значних обсягів інформації (так звані записи даних) та надання доступу до неї користувачеві або ж прикладній програмі. Таким чином, БД складається з двох частин: збереженої інформації та системи керування нею.
Моде́ль да́них (англ. Data model) — абстрактне представлення реального світу, що відображає тільки ті об'єкти, що безпосередньо стосуються програми. Це, як правило, визначає специфічну групу об'єктів, їх атрибутивне значення і відношення між ними. Вона не залежить від комп'ютерної системи і пов'язана тільки з структурою даних. Це фіксована система понять і правил для представлення даних структури, стану і динаміки проблемної області в базі даних.
 Подання інформації за допомогою даних вимагає уніфікованого підходу до поняття даних як незалежного об’єкта моделювання. Тому для розробника ІС вибір відповідної моделі даних є однією з найважливіших проблем.
Аспекти моделювання в обробці даних:
 • інформаційне моделювання;
 • концептуальне моделювання (моделювання семантики ПО);
 • логічне моделювання даних;
 • фізичне моделювання;
 • створення моделей доступу до даних;
 • оптимізація фізичної організації даних в апаратному середовищі.
Модель даних має три складові:
 • Структура даних визначає спосіб організації даних, множину можливих типів даних, набір операцій, які можна над ними виконувати.
 • Засоби опрацювання даних визначають набір команд, які забезпечують опрацювання даних залежно від способу їх організації.
 • Обмеження цілісності визначає вимоги для забезпечення правильності даних у будь-який момент часу.
Систе́ма управління ба́зами да́них (СУБД) — комп'ютерна програма чи комплекс програм, що забезпечує користувачам можливість створення, збереження, оновлення, пошук інформації та контролю доступу в базах даних.




 До основних функцій СУБД слід віднести:
 • забезпечення мовних засобів опису та маніпуляції даними;
 • забезпечення підтримки логічної моделі даних;
 • забезпечення взаємодії логічної та фізичної структур даних;
 • забезпечення захисту та цілісності даних;
 • забезпечення підтримки БД в актуальному стані.
 Інформаційно-пошукова система
 База даних та СУБД, що її обслуговує, становлять інформаційно-пошукову систему, яка функціонує як одне ціле.
 Інформаційно-пошукова система забезпечує:
 • задоволення інформаційних потреб користувачів;
 • вірогідність і несуперечність інформації, що зберігається;
 • доступ до даних тільки за спеціальним дозволом;
 • видачу інформації у вигляді, встановленому користувачем;
 • багаторазове використання одноразово введених даних.
 Поняття бази даних не ґрунтується на єдиній концепції, це ціле сімейство пов’язаних між собою понять з ПO, програмного й апаратного забезпечення, аналізу й моделювання даних і додатків. СУБД є складними програмними системами, що працюють на різних операційних платформах, повинні надавати засоби визначення й маніпулювання даними, варіанти безлічі різних подань даних, зробивши дані незалежними від прикладних програм, що їх використовують. Саме над розробкою таких СУБД працювали видатні вчені в різних країнах світу.

Коротка характеристика MS Access 

«Microsoft Access» (повна назва Microsoft Office Access) — система управління базами даних програма, що входить до складу пакету офісних програм Microsoft Office. Має широкий спектр функцій, включаючи зв'язані запити, сортування по різних полях, зв'язок із зовнішніми таблицями і базами даних. Завдяки вбудованій мові VBA, в самому Access можна писати підпрограми, що працюють з старими версіями Microsoft Office Access.
Основні компоненти MS Access:
конструктор таблиць;
конструктор екранних форм;
конструктор SQL-запитів (мова SQL в MS Access не відповідає стандарту ANSI);
конструктор звітів, що виводяться на друк.
Таблиця — це основний об'єкт бази даних, призначений для збереження даних, документів та інших облікових записів. Запит — вибирає дані з таблиць згідно з умовами, що задаються. Форма — відображає дані з таблиць або запитів відповідно до форматів, описаних користувачем. Форма дозволяє переглядати, редагувати та друкувати дані. Звіт — відображає і друкує дані з таблиць або запитів згідно з описаним користувачем форматом. У звіті дані редагувати не можна.
Вбудовані засоби взаємодії MS Access зі зовнішніми СУБД з використанням інтерфейсу ODBC знімають обмеження, властиві Microsoft Jet Database Engine. Інструменти MS Access, які дозволяють реалізувати таку взаємодію називаються "пов'язані таблиці" (зв'язок з таблицею СУБД) і "запити до сервера" (запит на діалекті SQL, який "розуміє" СУБД). Корпорація Microsoft для побудови повноцінних клієнт-серверних додатків на базі MS Access рекомендує використовувати як рушій бази даних СУБД MS SQL Server. При цьому є можливість поєднати з властивою MS Access простотою інструменти для управління БД і засоби розробки. Відомі також реалізації клієнт-серверних додатків на базі зв'язки Access 2003 з іншими СУБД, зокрема, MySQL
Access, при роботі з базою даних, інакше взаємодіє з жорстким (або гнучким) диском, ніж інші програми. В інших програмах, файл-документ, при відкритті, повністю завантажується в оперативну пам'ять, і нова редакція цього файлу (змінений файл) цілком записується на диск тільки при натисканні кнопки «зберегти».
В Access нова редакція вмісту зміненої комірки таблиці записується на диск (зберігається) відразу, як тільки курсор клавіатури буде поміщений в іншу комірку (або нова редакція зміненого запису записується на диск відразу, як тільки курсор клавіатури буде поставлений в іншу запис (рядок)). Таким чином, якщо раптово відключать електрику, то пропаде тільки зміна того запису, якого не встигли покинути.
Цілісність даних в Access забезпечується також за рахунок механізму транзакцій.
Кнопка «Зберегти» в Access теж є, але в Access у режимі перегляду даних вона потрібна, в першу чергу, для збереження зміненого режиму показу таблиці або іншого об'єкта - тобто, для збереження таких змін, як:
зміна ширини стовпців і висоти рядків,
перестановка стовпців в режимі перегляду даних, «закріплення» стовпців і звільнення закріплених стовпців,
зміна сортування,
застосування нового фільтра,
зміна шрифту; кольору тексту, сітки і тла і т. ін.
Крім того, в Access ця кнопка потрібна в режимі «Конструктор» для збереження змін структури об'єкта бази даних, зроблених в цьому режимі.

Немає коментарів:

Дописати коментар